Update dah?

lawa tak sekolah ni?...hehe

salam....aku kembali...kembali untuk menulis...ntah kenapa kemalasan mendadak akhir2 ni membuatkan aku menjadi sangat malas nak meng'update' entri...ada komen dari sorang reader , mintak aku story sket tentang pengalaman aku menjadi guru pelatih....sedap gak kot nak story...okies...bermulalah kisah seorang 'guru PRAKTIKAL'.....

12 JAN 2009....Paatz melaporkan diri di Sekolah Menengah Kebangsaan Lanchang...Sekolah nih terletak di dalam kawasan Temerloh Pahang, sejam dari KL...sekolah die...fuh,lawa lagi dari sekolah2 aku dulu....memang kemudahan sume,mantop....

First2...jumpe tuan pengetua, En Jamri b Md Lela...sempoi,tapi realistik...kire pengetua laki pertama yang aku jumpa yang rajin wat keje...huhu...

aku diberikan jadual waktu oleh GPK kurikulum, En Zahari Azam...12 waktu keseluruhannya*(bese cikgu tetap ada 24 waktu max..) kire aku ni free banyak la gak...namun,tugas menjadi seorang guru bukanlah semudah yang disangkakan...nape???


Boleh dikatakan,tiap2 hari aku balik kul 4...cam kije office...meeting je memanjang...kui3...wlaupun aku guru pelatih,tapi smua program sekolah kene ikut serta...nak taknak dengor jele...

tugasan selain mengajar memang banyak...antara tugas pertama yang diberikan,mengadakan satu kursus motivasi untuk pelajar sekolah sama ada dalam bentuk mikro atau makro...jemput penceramah luar...wat papaer work ( cam kat U dulu je...cbok)....

bukan tu saje...Mesyuarat PIBG , aku dgn Musz ditugaskan menjadi guru pembimbing wat pelajar,in-charge dalam persembahan pelajar...waaaaa....jage dak nasyid ...heheh...aku yang lebey nye menyanyi...

Ade la satu hari, aku tolong memFormat laptop cikgu Amien...dan2, smua usha aku wat keje...
"haa....Aizuddin, pekata awak wat kursus untuk guru2 sekola ni,kursus ICT..."...errr....aduhai...


ape lagi keje yang Paatz kene wat?

Hari sukan sekolah...hurmm..."Din ,kamu in-charge siaraya ek..." ok bos!!!....(jadi guru junior ni kene la patuh....) dua hari meng'setup' alatan siaraya untuk acara kemuncak sukan sekolah...
huhuh....yang bestnya... acara guru...lari 100 meter...agk2 sape menang?ngeh3....(mane 100 meter, 50 meter lari...benti cari barang tersembunyi....cehh!!!!) Paatz tewas...

ok...tu prgram sekolah...cane ngan PNP? mengajar?

oh...aku dapat 2 kelas... 1 Intan ngan 2 Zamrud (kelas popularrrr...dengan kenakalan..)...subjek...Sains...oh,aku ada ajar PJK gak...dak form 4...besela...bola memanjang...hehe..tapi skang aku strict sket...pelbagaikan game...ade men hoki,takraw,bola tampar...

cabaran mengajar pelajar luar bandar...memang menguji kesabaran dan tahap mental aku...aku cube jadi garang...tapi takleh...n last, aku jadik friendly teacher...kononnyee...kaedah ni tak bape sesuai untuk semua dak...certain2 je...mane yang nakal2 tu, aku ajak slalu g blk guru...mtk tlg angkat beg aku...bwak buku..amikkan kapur(pakai ppn hitam g..)...kenal depe lebih sket...tapi jangan lebey2...nnt kepala kita depe pijak...

Pencapaian akademik depe,sangat lemah...hampir semua fail untuk PMR tahun 2008...memang menjadi cabaran wat guru2 untuk membantu depe meningkatkan pencpaian diorang...rata2...ibu bapa depe kerja kampung...ade juga anak org asli...minat belajar?takde...mmmm..korang ade idea cane nak tarik minat depe?kalo ade..leh kongsi...

banyak g aku nk citer...n untuk pengetahuan korang...aku masih lagi di sekolah ni...ade 2 bln g...oh ye...lecturer da observe aku...keseluruhannya OK..alhamdulillah..cume suara aku kene kuat lagi...

Seronok tak? sangat seronok...cikgu2 die banyak membantu aku...kongsi penglaman depe ngan kami...mgkn jarak umur yang tak brape jauh,watkan kitorang rapat...majoriti muda2 g...tapi not available anymore...ngeh3....

Kalo ade antara korang ade penglaman menjalani ape2 praktikal...sharela...kite KONGSI


p/s- guru ibu kandung suluh budiman

5 Atom Bergerak :

Sis Lin said...

Jgn la malas2 nk update..tgk tu kan ada gak cite tu,kadang2 klu cite yg lama2 tu lg best nk mmbc tau..byk pengalaman lg best nk bkk cite..kan?

didi said...

cg aizuddin..!!
hehe ~

lawo ar sek tuh.. :)

paatz said...

m!SS yana-huhu mmg lawa pon...

sis-lin...okies...akan diupdate selalu=)

ziezue said...

cntk gak sek tue..
wpn kt pedalamn yg ade org asli...
hehe
nt kim salam kt kwn2 awk tue ye..
hehe

Anonymous said...

lawo???
xlawo pn...
lawo lg tanah puteh,xpn indera mahkota 2...
hahaha jgn mare...

Dari pena kimiadanaku

Semua post yang dibuat @ telah dibuat dalam laman ini hanyalah sekadar idea dan pendapat peribadi penulis. Tiada niat untuk menyinggung atau meniupkan sebarang bentuk provokasi, fitnah mahupun penipuan. Komen dan kritikan yang bernas amat dihargai.

Followers

dasdasdsadasdasdasdasdas

Rakan Paatz