'lelaki Pupus....' depe g mane???

Fenomena ni bukan asing lg...penurunan jumlah pelajar lelaki di universiti tempatan mengundang persoalan,kemana depe pg?knp pelajar lelaki yan masuk ke unversiti sangat sedikit?boleh di bilang dengan jari...yeke?

menurut Profesor Madya Dr Azhari Ismail,UPM ...beliau berkata ia adalah isu kompleks yg berpunca daripada faktor berkait,secara lagnsung atau pn tidak...ianya akan membwa implikasi besar kepada sosioekonomi negara,institusi keluarga,dan memberi kesan jangka panjang kepda negara dan masyarakat...parah2...

habis 2...mane lelaki2 ni?dpe xlayak masuk universiti ke?depe xnk blaja ke?haaaa....bukan cam2.aku rase ak tau mane depe pg...

1- lelaki2 yg bekerja seleps SPM besenye jd malas nak sambung blaja...yela,dah dapat duit poket sendiri...kadang2 boleh dapat gaji lumayan tau!

2-Depe mmg malas nak blajo..hal ni pnh jdk kat aku...tbe2 jdk malas..syukur ade kesedaran dalam diri...yang tak sedar 2 cane?

3-lelaki ade kat universiti...tapi....'lelaki'...

4-tak dapat dinafikan,org pmpn lebih tekun blaja dari org laki...2 peluang depe msk U tinggi..

banyak lagi faktor kite bole cakap kenpa jadi camni...kat UPSI sendiri pn cam2.dalam kelas aku,laki nye berbelas2 je..nisbah 6:1...haha..pilihan calon mmg banyak...ape2pn,nasihat aku,bkn nasiht la tapi pngdagn...bile kite sket kat U..kiter kenela tnjukkn daya kepimpinan yang tinggi dan hebat untuk memimpin kawan2 kite yg majoritinye pmpn..barula depe hormat dgn kite,respek...tol x?




"ko ingt aku tak ramai ak tak pandai la ek...wuek.."

1 Atom Bergerak :

ziezue said...

salam..
kiter tertarik ngn isu dlm blog nie..
sbb ari tue ader kuar kat surat khabar ttg nie..
mmg di akui lelaki nie kuarang kat ipt..kemana diorang nie pg??padahal diorang nie dah di anugerahkan Allah dgn akal yg lbh dari pmpn..diorg kalo blajo ckit jer dah leh skor,tp kalo pmpn kene berhempas pulas..nie mgkn di sebabkan faktor pengaruh kwn, ader masalah family..jiwa yg suke memberontak n suker somethg yg new bg diorang..soo... akhirnyer diorang nie ramai kat pusat serenti..n ader yg biler pas spm jer keje,syok pgg duit..so keje la..
sepatutnyer diorang nie pandai menggunakan n bersyukur ngn akal yg dah di anugerahkan..tp aperkan daya..diorg hanyer ikutkan perasaan diorg..tp aper2pn kiter ucapkan tahniah kat lelaki2 yg ader kat ipt skrg..moga2 diorg nie mmpu utk jd pemimpin kpd ngra kiter kelak..menggunakan sepenuhnyer anugerah yg di beri..
rasernyer tue jer..
salam=)

Dari pena kimiadanaku

Semua post yang dibuat @ telah dibuat dalam laman ini hanyalah sekadar idea dan pendapat peribadi penulis. Tiada niat untuk menyinggung atau meniupkan sebarang bentuk provokasi, fitnah mahupun penipuan. Komen dan kritikan yang bernas amat dihargai.

Followers

dasdasdsadasdasdasdasdas
There was an error in this gadget

Rakan Paatz