Retak lagi...


...MRR2....



Huhu...jejambat Lebuh Raya Lingkaran Tengah 2 (MRR2) retak lagi...Tiga daripada 18 batang carbon fibre reinforced plastic (CFRP) prategasan yang dipasang pada struktur itu didapati putus secara tiba-tiba..rasuk yang aku faham la kan, adalah penyokong pada sesebuah jejambat/fly over tuh..CFRP yg digunakan 2 untuk menampung keretakan sebelum nih..tapi semalam putus secara tiba2..huhuhu..takutnyer..knp eh,punyer banyak jejambat kiter ade,masih steady je aku tgk...tapi tang MRR2 yg sepanjang 1.7 km 2 laen skit ..retak sana sini...projek juta2 bai...hurrmmm..mencari kepastian aku nengok2 la apa punca keretakan nih..

Kejadian keretakan berlaku dua kali sebelum ini di jejambat tersebut, pertama kali dikesan pada Ogos 2004 dan kedua, 4 Feb 2006.Samy Vellu pernah berkeras bahawa keretakan yang berlaku itu bukan disebabkan kelemahan dan kesilapan reka bentuk.

Bagi aku la kn, stetiap benda 2 ada juga limitation nya..ye lah,perancangan manusia,kdg2 ade la 2 silap kat mane2..Sebaik2 perancang adalah DIA, tuhan yang maha berkuasa ke atas sesuatu...mungkinla kan,mungkin je tau...keretakan jejambat tuh sebagai simbol 'retak' hubungan kiter same2 manusia ...lagi2 sedara seislam..kutuk sane,hamun maki sini,sedara kiter yg tgh kesusahan,dalam perang???cane?aku ade video nak share ngan korang..nnt aku postkan..hurmmm...melalut dah aku ni..

Bebalik pada MRR2 nih...bagi sape2 nak tau apa fungsi jejambat ni..(mestilah menghubungkan antara kawasan..!!hehe) menghubungkan kawasan kawasan-kawasan kejiranan di sekitar sempadan Wilayah Persekutuan ngan Selangor .

Untuk info korang,ader aku bg link ...tgk2la...

http://www.efka.utm.my/thesis/images/3PSM/2005/1JSB/Part2/kongleekuanaa000721d05ttp.pdf
http://ms.wikipedia.org/wiki/MRR2

0 Atom Bergerak :

Dari pena kimiadanaku

Semua post yang dibuat @ telah dibuat dalam laman ini hanyalah sekadar idea dan pendapat peribadi penulis. Tiada niat untuk menyinggung atau meniupkan sebarang bentuk provokasi, fitnah mahupun penipuan. Komen dan kritikan yang bernas amat dihargai.

Followers

dasdasdsadasdasdasdasdas

Rakan Paatz