Ada apa dengan cikgu?


Salam semua....ermm.. baru2 tadi aku menjengok blog kawan2...g kat blog Syafrul...entri die menarik...Kenapa Cikgu nak jadi CIKGU??? aku juga seorang cikgu...cikgu pelatih wat mase ni...kenapa aku nak jadik cikgu?

jawapan yang Syafrul (aku panggil ayol ) cukup ringkas ... 2 konsep yang dia pegang...pertama, buat kerja terpaksa...tertekan...tak best, tapi gaji lumayan...kedua, gaji sederhana...tapi kerja yang dibuat seronok dan memuaskan hati sendiri...ko pilih mana? Syafrul pilih yang kedua...

dari sekolah rendah aku ngan ayol ni....seorang yang smart..pandai...bijak menyatakan pendirian, fokus dalam kerja,hensem,hehe..

tapi kadang2 susah nak wat keputusan sendiri...opss sowi kui3...

apa pula jawapan aku??Paatz...kenapa ko jadi cikgu?

Terus terang...cita2 aku dulu bukanlah menjadi seorang guru...mase kecik, cita2 nak jadik polis
( majoriti dak2 sekolah punye jawapan) ...bile masuk sekolah menengah...aku buntu...takde target dan cite2...hidup dalam angan2 sendiri...jadi cam lalang lebih kurang...orang nak jadi doktor aku pun nak jadi...dengar orang nak jadi pensyarah aku pun nak jadi...jadi penyamun je aku tak nak ikut...aku takut aku salah pilih jalan...

Dan sekarang, setelah 4 tahun di UPSI...aku bergelar guru pelatih di SMK Lanchang...seronok...walaupun penat...aku beruntung kerana persekitaran yang mengelilingi aku sentiasa mengingatkan diri ni...terima kasih semua... Alhamdulillah...

Bukan mudah jadi cikgu..Minat? boleh dipupuk....tapi kemahiran mengajar pelajar bukan semua ada....macam2 kaedah pedagogi aku belajar dulu...tak semua boleh diaplikasikan di sekolah...pertama...kite kene kenal siapa pelajar kita...baru kita dapat nak sampaikan pelajaran kepada pelajar..dan pelajar sekarang bukan cam zaman dulu...nak tahu? nanti aku wat entri khas untuk student aku kat SMK Lanchang...

Jadi ... ada apa dengan cikgu? besar ertinya...tanyalah mana2 cikgu senior...apa kepuasan menjadi cikgu? ....bila mana melihat anak didik menjadi manusia yang berjaya dan berguna...



2 Atom Bergerak :

nurul izzah said...

dulu ingat kan jadi cikgu ni senang. rupanya susah. bkn jer susah nak mengajar, nk mendidik lagi susah. mase wat ROS 1 dulu, penat sgt rase layan kerenah students. Ade member sy sampai ngangis kena buli ngan bebudak. Mcm mane la ROS 2 nanti. tkt la plak nak ngadap bebudak sek. menengah.

paatz said...

to nurul izza- utk ROS 2, jgn garang ...tapi tegas..leh jadi friendly teacher..tp berpada..=p

Dari pena kimiadanaku

Semua post yang dibuat @ telah dibuat dalam laman ini hanyalah sekadar idea dan pendapat peribadi penulis. Tiada niat untuk menyinggung atau meniupkan sebarang bentuk provokasi, fitnah mahupun penipuan. Komen dan kritikan yang bernas amat dihargai.

Followers

dasdasdsadasdasdasdasdas

Rakan Paatz