Air Mata Seorang Lelaki ep:01


Sendiri dan diam
Kelam nan indah tak jua bertambah tapi suram

Namun karena yang ada tampak jua menggelora
Bergema nuansa haru biru menyembulkan nestapa diraga rasuki jiwa

Airmata itu bagai senja, dingin yang akan melanda
Tiada lupa juga setitik asmara dari dosa yang bernoda
Kehampaan dan kehinaan dijalan yang ada
Ketika saat tampak sesat menuju arah didepannya

Airmata yang tak diusapnya, berubah warna dan harapan
Jauh menyentuh dingin hati terkenang kini dengan sesalan
Lelaki airmata menatap asa, dari siksa dingin yang dulu tampak memudar kasar
Tampaknya nasib, selalu saja menggoda kesedihan berpijar

Jalan dan tiupan gelombang, angan dan hasrati bagai maki
Meriang-riang tampak usang ketika harapan jauh melayang
Lelaki airmata membiarkan segala amarah didingin air dan jiwa berongga duri
Saatnya yang datang tampak ketika airmata itu temukan cinta, segalanya akan rubah hidupnya tanpa bayang

-JKT 5 Agsts 1999-


Salam....entri kali ni pulak aku akan kongsi tentang air mata lelaki...huh...penah tak korang(lelaki shj) menangis?sebab ape korang menangis ek? AKU???aku dulu mase time sekolah agak kuat nangis..kui3..mak aku slalu cakap dak laki takleh nangis ..kene kuat...dah besar panjang ni kurang dah menangis...bengong tu slalu gak la..tapi tak sampai mengalir air mata tuh..umum semua tau...laki2 jarang menangis...kenape?jaga status?ego?tak semua lelaki mengalir air mata nya...kebiasaan,ia menangis dalam hati..takde sape pun yang tau...

Bila seorang yang dipanggil lelaki ni menangis...maka ia dilihat sebagai lambang kelemahan jati diri diorang.Pada aku,standard mahupun jati diri seorang lelaki tu tak jatuh pun bila menangis(tapi tengok juga sbb ap dia nangs)...menangis ni ibarat 'washing machine' atau basuhan jiwa kita yang menghayati atau menjiwai sesuatu peristiwa atau perkara yang berlaku atas diri ..Lelaki juga ada perasaan,cuma pada kadar yang berbeza...

Zaman Rasulullah SAW dulu,ramai sahabat2 baginda yang menangis..Rasulullah juga menangis...mengenangkan nasib umatnya...ummati...Sayyidina Umar pula pernah menangis dasyat sehingga hampir2 pengsan apabila mendengar bacaan.."waqifuhum innahum mas'uluun" ..Dan tahanlah mereka (pada hari qiamat), sesungguhnya mereka akan dipertanggungjawabkan...adakah itu dikira lemah?tidak....

Air mata atau tangisan lelaki menggambarkan betapa halus dan lembut nya hati die..namun tu bukan menunjukkan kekurangan peribadi dia,jati diri dan lain2..tangisan dan air mata bukan milik perempuan saja,laki pun berhak dan boleh menangis...menangislah...

Air mata yang bermakna..

Imam Ghazali berkata.."Menangislah kerana dosa2mu, sekiranya engkau tidak mampu, menangislah kerana ketidakmampuanmu itu"

Sesungguhnya air mata lelaki sejati di hadapan tuhannya yang agung.




1 Atom Bergerak :

ziezue said...

xkshla llk ke pmpn ke ngs...
bg aku ble ngs...hlg sikit mslh yg terpendam..xcaye..try la..
hehe

Dari pena kimiadanaku

Semua post yang dibuat @ telah dibuat dalam laman ini hanyalah sekadar idea dan pendapat peribadi penulis. Tiada niat untuk menyinggung atau meniupkan sebarang bentuk provokasi, fitnah mahupun penipuan. Komen dan kritikan yang bernas amat dihargai.

Followers

dasdasdsadasdasdasdasdas
There was an error in this gadget

Rakan Paatz