ciri2 pemimpin yang dikagumi dan dihormati




Dalam hidup kita bukan berseorangan..kita hidup dalam bermasyarakat...dan dalam masyarakat sudah tentu ade seorang pemimpin..pemimpin..ketua...wakil...leader..adalah orang yang dipercayai kebolehannya untuk memandu dan mengemudi nakhoda masyarakat yang dibawanya bersama...sebenarnya,bukan senang tau nak jadi seorang pemimpin...

Dalam ajaran Islam, pemimpin adalah orang yang sangat berwibawa dan berupaya membawa manusia kepada Tuhan, mmpunyai ilmu untuk menunjuk ajar manusia dengan syariat Tuhan, mampu mendidik hati manusia ke arah iman dan taqwa, mampu menjinakkan nafsu manusia sebagaimana dia menundukkan nafsu dirinya sendiri... Dialah yang berperanan menghubungkan hati manusia kepada Tuhan..mm,take note on this...kita tengok zaman sekarang...agak2 korang la kan,ramai tak pemimpin yang sebegini?ade??alhamdulillah...siapa aku tak nak tahu dulu...kite tengok pula apa beza pemimpin dengan pentadbir@pengurus?

Mereka yang bergelar Presiden pula, Perdana Menteri, Sultan, Raja, Yang Dipertua, Pengerusi atau apa saja panggilan, yang kedudukan mereka di atas, atau status sosial mereka yang paling tinggi, sebenarnya bukan pemimpin. Mereka tidak lebih dari pentadbir atau pengurus. Mereka tidak pernah memimpin manusia. Mereka hanyalah orang yang mentadbir dan menguruskan benda, pembangunan,kemajuan, makan minum, pelajaran, kesihatan, ekonomi,pertanian, kewangan dan lain-lainnya...nampak tak bezanya?

Namun pemimpin pun manusia juga,tak lari dari melakukan kesilapan dan kesalahan..sebagai ahli dibawahnya,hendaklah kite tegur kalau ada kesilapan yang dilakukan kite nampak..nak menegur tu pun kenelah berhikmah,barulah teguran kite diterima seadanya...betul x?hehe..ap2pun,bekerjalah dengan amanah dan jujur...

p/s- tahniah buat mereka yang berjaya dalam PRK 08 UPSI....laksanakan tugas anda dengan sebaik2nya...aku tahu korang boleh!!

0 Atom Bergerak :

Dari pena kimiadanaku

Semua post yang dibuat @ telah dibuat dalam laman ini hanyalah sekadar idea dan pendapat peribadi penulis. Tiada niat untuk menyinggung atau meniupkan sebarang bentuk provokasi, fitnah mahupun penipuan. Komen dan kritikan yang bernas amat dihargai.

Followers

dasdasdsadasdasdasdasdas
There was an error in this gadget

Rakan Paatz