Aku Mahu Belajar Lagi



Salam semuanya...sihat?harapnya camtu la kan..hari minggu ni tak tau nak watpe..so update entri la eh..dah lama terfikir nak wat entri ni,tentang ilmu,mmm slalu dah kita dengar,tengok,baca...cuma dalam entri ni aku nak kongsi dengan korang kepentingan ilmu kehidupan...erk,ilmu kehidupan?takde dalam KBSM pun,kat U subjek Etika adala...apa ni?ajaran ayah Pin ka?

Kui3..jangan2..nnt orang kate Paatz bagi ajaran sesat lak..Pada aku,ilmu kehidupan boleh ditakrifkan (suka ati Paatz je..kui3) sebagai ilmu yang diperolehi secara tak formal..melalui ilmu2 ini kita dapat mengenal kehidupan..kehidupan apa yang kau maksudkan?apa tak cukup ke apa yang aku blaja kat sekolah?dah tercapai pun cita2 aku nak jadi doktor,lawyer,cikgu,usahawan berjaya,mahupun ahli muzik???belum cukup kalo kita tak manfaatkan sebaiknya...dan ilmu kita tak pernah cukup..setitis air yang menitis yang kita celup kat lautan,tu je lah ilmu yang kita ada..Hanya DIA yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana..

Dengan ilmu,kita dapat kenal kehidupan...dengan ilmu kita lebih mensyukuri nikmat..dengan ilmu kita dapat memperbaiki diri...pepatah arab ada menyebut, "Ilmu yang tak diamalkan,ibarat pokok yang tak berbuah..."

Orang boleh kata,walaupun ia tak berbuah,namun dapat dijadikan tempat berteduh,sumber oksigen pada manusia...Tapi kan lebih seronok kalo buah yang 'dihasilkan' itu dapat memberi manfaat yang lebih kepada manusia...manusia dapat makan buah tu kan?dan jika hasilnya banyak,boleh dijual...inilah yang aku nak kongsi dengan korang...ILMU yang kita perolehi,walau apa ilmu sekalipun, kalo kita sampaikan pada orang lain, kita gunakan sebaik2nya ilmu tu,pasti akan diberkati...

Umum kita semua tahu, Kehidupan di sini hanya sementara, kita ber'cucuk tanam' disini..hasilnya kita akan dapat nanti..InsyaAllah..terpulang pada interpretasi memasing kehidupan apa yang kita cari kat dunia ni...kita nak jadi doktor,blaja ilmu kedoktoran...maka kau dapatlah jadi doktor..nak jadi usahawan?blaja bidang perniagaan misalnya..jadilah kau..Jika kau kejar erti kehidupan yang sebenar?

p/s- Apa yang ada...jarang disyukuri..apa yang tiada,sering dikesalkan...Dunia ibarat air laut...
Diminum hanya menambah HAUS....

aku merujuk : Ilmu syarat utama kenali kehidupan , Adab menuntut ilmu




2 Atom Bergerak :

nazra said...

saya juga terasa ingin belajar =]

paatz said...

Nazra-nazra nak blaja ap tu?=)

Dari pena kimiadanaku

Semua post yang dibuat @ telah dibuat dalam laman ini hanyalah sekadar idea dan pendapat peribadi penulis. Tiada niat untuk menyinggung atau meniupkan sebarang bentuk provokasi, fitnah mahupun penipuan. Komen dan kritikan yang bernas amat dihargai.

Followers

dasdasdsadasdasdasdasdas
There was an error in this gadget

Rakan Paatz