Otak System Tools


Psiko2...duit datang...

Salam hari minggu..entri seterusnya Paatz nak berkongsi dengan semua akan kepentigan berfikir..fikir tentang apa?apa2 saje.otak manusia ibarat 'komputer' atau patut Paatz cakap super duper komputer..komputer kita kene selalu defrag dan buat disk cleanup supaya files2 dan registry dalam komputer tak slow.kene ade antivirus yang kuat bagi menghalang anasir2 jahat yang muncul.bile keadaan teruk sangat,maka bolehla kita memformat,mengembalikan keadaan fresh komputer kita.suci bersih...kui3...Namun komputer tak sama seperti otak kita yang ternyata berkali ganda hebatnya..pengendalian dan penjagaan yang teramat rapi wajib dilakukan selalu...camne Paatz?

Banyak cara kita boleh buat maintainence kat otak kita...sebenarnya tiap2 hari otak kita bekerja dengan sangat rajin..dan bebanan kerja boleh membuatkan otak kita jadi error..huih, error ??? betul3...nak2 lagi zaman kita sekarang tersangatlah globalisasi nya..internet,cakap aje ko nak cari ape...terus dapat...info2 dan maklumat boleh didapati dengan banyak,dari sumber yang pelbagai.



Otak perlu dijaga...


Jadi , nak tak nak otak kita (termasuk Paatz) perlu sentiasa dijaga..fizikal dan spiritual..kat sini Paatz nak kongsi beberapa tips yang boleh dicuba ;


1) Selalu latih otak kita

latih otak kita sekali sekala dengan perkara yang tak pernah dibuat...maksud Paatz perkara yang baru.Pengalaman adalah guru yang baik untuk kita...


2) Sentiasa mencari sumber2 ilmu yang bermanfaat

ilmu ade pelbagai...carila sebanyak mungkin ilmu yang bermanfaat supaya kita sentiasa 'up to date'...dengan cara ni,kita taklah dicop sebagai katak dibawah tempurung...(kenapa mesti katak..)

3) Sikap kritikal

yang ni Paatz kureng sket...dari apa yang dikatakan kawan2,Paatz ni jenis 'semuanya ok...semuanya boleh..'..(buka pekung?)...sikap kritikal perlu sebenarnya supaya kita sentiasa melihat terlebih dahulu kesan dan akibat sesuatu perkara, dan kita lebih memikirkan rasional tindakan dan pendapat kita..

4) Sentiasa berimaginasi

hehe...angan2 Mat Jenin yang menjadi...bukan angan2 saja tau...bile otak kita berimaginasi,kita akan terdorong untuk mencapai imaginasi kita tu..ala...tengok balik zaman kanak2 kita smua...penuh dengan imaginasi dan angan2 kan?
CITA-CITA SAYA NAK JADI...Gaban???

5) Muhasabah diri

tiap2 hari dan waktu wajib kita muhasabah..apa juga perkara dan tindakan yang dah kita buat,baik atau buruk kita kene 'check' balik.korang perasan tak, kadang2 bile kita fikirkan tentang kebaikan yang pernah kita buat,mesti tibe2 timbul rasa agak bangga diri kan?wahh...hebatnya aku...baiknya aku...Ops! itu bukan cara muhasabah yang baik..jangan selalu sangat ingat dan ungkit perkara yang baik kita buat...nanti rase diri kita lebih baik dari orang lain.Pastu nanti jadi MALAS nak buat baik...adoi...Paatz slalu camni...bagi paatz,kawan2 dan orang di sekeliling kita boleh jadi cermin yang baik untuk diri kita...muhasabah diri mesti ada susulan nya...maksudnya mesti ade timbul penyesalan dalam diri atas kejahatan yang dilakukan..dan sentiasa berfikir kebaikan yang ingin kita lakukan...

setakat tu kot yang Paatz nak KONGSI dengan korang...kalo ade tips2 lain nak kongsi , janganla segan2 gitau ek! ok...


Berikan komen korang,tekan saja Atom Bergerak dan Paatz pasti seronok berkongsi dengan korangSmile18.com

6 Atom Bergerak :

Munirah said...

betul jugak tu, bulan ni dah lame sgt cuti, minggu dapan masuk U dah. dah beu agaknye dalam tu.

TE-ARE |MOND|™ said...

gud info... yah, perlu guna otak & akal sebelum bertindak

dark said...

adess..ni yg kene bwk external hd je nih..hehehehehe..leh wat bekap klu2 salah 4mat..

paatz said...

hehe...dark, bawak external hard disk yg besau2 sket...cukup space nak backup

lalink7 said...

bagos la paatz nie...
kalau la sume anak muda seperti paatz..berfikiran jauh..
tapi jangan cita2 jadi GABAN sudah..
hehehe

paatz said...

xde la lalink7...nak join power rangers..hehe

Dari pena kimiadanaku

Semua post yang dibuat @ telah dibuat dalam laman ini hanyalah sekadar idea dan pendapat peribadi penulis. Tiada niat untuk menyinggung atau meniupkan sebarang bentuk provokasi, fitnah mahupun penipuan. Komen dan kritikan yang bernas amat dihargai.

Followers

dasdasdsadasdasdasdasdas

Rakan Paatz